SAMSUN, TRABZON EN UZUNGOL

Zaterdag 11 augustus
De ochtend hebben we gebruikt om de graftombes te bezichtigen die uitgehouwen zijn in de rotsen. De plek met mooi uitzicht over de stad is vooral interessant als je de geschiedenis van de stad kent. Een vestingstad bezet geweest door Ponten, Romeinen, Mongolen, Osmanen en nog vele anderen.
's Middags om twee uur zijn we met een boemeltreintje naar Samsum gegaan waar we om vijf uur aankwamen.
Na aankomst hebben we een hotel gezocht en gevonden en zijn de stad gaan verkennen en toen ..... voor het eerst "beroofd" in onze vakantiecarrière. En hoe? Achteraf hadden we alerter kunnen zijn.
Een auto met drie mannen stopt, de duopassagier legitimeert zich duidelijk als een politieagent en vraagt ons om de paspoorten, maar ook om geld te laten zien en eventuele pasjes. Hij legitimeert zich nogmaals als politieagent, geeft ogenschijnlijk alles netjes terug, maar we missen na afloop wel f 350. De auto hebben we laten gaan zonder kenteken te noteren. Dit kwam ook omdat de auto geraffineerd was geparkeerd.
Het politiebureau waar we aangifte zijn gaan doen was 50 tot 100 m verder.
Voor de aangifte werd een speciale tolk opgetrommeld van om het proces-verbaal goed te kunnen opmaken. De Turkse politie was erg vriendelijk en meewerkend.
Een internationale truc waar we intrapten, maar die we nooit verwacht hadden aan dit plaatsje aan de Zwarte Zee kust.
Misschien heeft meegespeeld het feit dat we even hiervoor een biertje hadden gedronken in een wat louche tent en wij ons wat gemakkelijker lieten intimideren. "De politie" legitimeerde hun gedrag o.a. met controle op hasj. Alsof wij daarvoor in aanmerking zouden komen!

Zondag 12 augustus
N.a.v. onze "beroving" moesten we op het politiebureau enkele honderden boeventronies bekijken. Maar de goede zat er niet tussen. Door de vertaler/rechercheur, die overigens haast niet te verstaan Duits sprak, werden we naar het busstation gebracht. Tien minuten laten zaten we in de bus op weg, langs de lange kustweg van de Zwarte Zee naar het ver in het oosten gelegen Trabzon.
Ook hier kenden we de weg al snel en een goed hotel gevonden.
Tijdens de reis naar Trabzon voelden we het klimaat veranderen. Van warm naar vochtig warm. Meer bewolking, maar toch meer last van de warmte. Het water gutst uit de poriën van het lichaam. Geef ons maar de woestijn van Marokko.

Maandag 13 augustus
In Trabzon rijden heel veel taxi's en ze zijn vaak vol. Ja en alleman neemt een taxi en dat komt omdat ze een goed systeem hebben tegen een lage prijs. De taxi's rijden een vast traject tegen een vaste prijs, 4000Lira, dat is 90 cent en beginnen meestal pas te rijden als ze bijna vol zitten. Centrale punt is het Ataturkplein. Het traject dat ze rijden herken je aan het taxilicht bovenop.
Vanmorgen heeft Dick eerst een bezoek gebracht aan een Hamam. Hij moest achtereenvolgens in de sauna, een schrobbeurt en een massagebehandeling ondergaan. Een goed glas zure yoghurt aangelengd met water en een cooling down op de rustbank van 10 minuten, beëindigd de wasbeurt.
We hebben nu ontdekt wat drukkend warm betekent. De temperatuur komt niet boven de 30 graden, maar de luchtvochtigheid maakt dat we de hele dag zweten.
De dag hebben we doorgebracht met bezoekjes aan de Aya Sophia, het Panorama-uitzicht boven de stad, de haven en de Russische markt. De dag hebben we afgesloten met een visetentje aan de boulevard.

Dinsdag 14 augustus
De hotelmanager had ons zo verzekerd dat er geen probleem zou zijn met de bus naar Uzungol, maar er gingen toch te weinig busjes. We konden nog net een busje meepikken van negen uur 's morgens. We moesten daardoor ons ontbijt wel heel snel opeten.
Uzungol ligt mooi in de bergen bij een meertje en zag er echt uit als een uitstapplaats voor de bewoners van de warme kustplaatsen.
We besloten om daar niet de nacht door te brengen en zijn uiteindelijk beland in Artvin, 230 km verder. Het kleine stuk naar boven bij Artvin was de duurste rit.

` a

let op tekst bij handje!

restauratie trein naar amasya

opstapplaats tussen amasya en samsun